הפוסט הזה פורסם במקור במסגרת שרשור שהתנהל ברשימת התפוצה הטרנסית trans.il. מכיוון שלמגלומניה מקום של כבוד בסל ההפרעות הנפשיות שלי, החלטתי להביא אותו גם לכאן, ובכך לגאול את הבלוג הטרי שלי מתרדמת של 3 חודשים.
קצת חומר רקע
לפני בערך חודש, התנהל דיון סוער ברשימת התפוצה בנוגע למדיניות שנויה במחלוקת של הביטוח הלאומי, על-פיה אדם טרנסג'נדר המגיע לביטוח לאומי בבקשה לקבל קצבה עקב אובדן כושר עבודה, מאובחן באופן אוטומטי כבעל ליקוי נפשי של 50%. השבוע, העלה אחד המכותבים מעין מכתב המשך, בו הוא מתאר את חוויותיו שלו מול הבטו"ל באותה סוגיה, בו הוא מתאר מאבק ממושך של שנה שלמה, שבמסתגה הוא נלחם על מנת להסיר את הסעיף הנפשי מהתיק שלו רטרו-אקטיבית. בנוסף, הוא מספר על עוגמת הנפש והפגיעה שנגרמה לו כאשר הוא גילה שהוא מאבוחן עם ליקוי נפשי ללא ידיעתו.
השרשור הזה מצטרף לדיון קהילתי רחב יותר אשר מתנהל בשנים האחרונות בדבר המורכבות הפוליטית שבמאבק של חלק מהפעילות הטרנסיות ברחבי העולם, להוציא את הטרנסג'נדריות מספר ה-DSM, המגדיר הרשמי והמאושר של ההפרעות הפסיכיאטריות ברחבי העולם המערבי (או עוד סוג של משחק אספנות, תלוי את מי שואלים). אותו דיון אומנם עסק רבות בהשלכות המהלך על המימון הציבורי של תהליכים לשינוי מין (היות ועכשיו טרנסג'נדריות אינה הפרעה נפשית שבאחריות המדינה "לתקן"), אבל לא הרבה נאמר ביחס להשלכותיו הפוליטיות על המסלול אותו בוחורות לעצמן הקהילות הטרנסג'נדריות בארץ ובעולם.
המכתב עצמו
במהלף הדיונים האחרונים המילה "נכופוביה" נזרקה כל שורה שלישית לאוויר, וחשבתי שאולי הגיע הזמן להסביר אותה לעומק. נכופוביה, מייצגת תפיסת עולם שמבקרת את השיח הרווח בקשר לאנשים נכים – בין אם הנכות פיזית או נפשית – ומבקשת להפסיק את האפליה, ההקטנה, ובעיקר המידור של א/נשים נכים מתחומי החיים השונים, בדומה לאותו מאבק שאנחנו מציינים כל פעם שאנחנו זורקים את המילה "טרנספוביה".
למידור הזה שתי צורות מרכזיות:
- אחת מהן היא העדר נגישות – זאת אומרת, לדוגמא, כשיש מדרגות בכניסה לבניין ואין אפשרות לאנשים עם מוגבלות בניידות, להיכנס לבניין, גם אם הם צריכים לשלם שם את חשבון הארנונה שלהם שם, או להשתתף במסיבה הקווירית החביבה עליהן. דוגמא נוספת תהיה, למשל, כשאנשים עם מוגבלות נפשית צריכים עבודה שמאפשרת להן לאכול 3 פעמים באופן סדיר במהלך יום העבודה, כדי שהם יוכלו לקחת את התרופות שלהם באופן מסודר, וזאת למרות שאין עבודות כאלה בנמצא. מצבים כאלה, יובילו לרוב למצב שבו אנשים נכים יודרו ויעדרו באופן פעיל מהמרחבים האלה, וזאת מכיוון שנמנע מהם בפועל לקחת בהם חלק.
- השנייה היא אפליה וסטיגמה חברתית – התפיסה שעל פיה אנשים נכים יהוו עובדים פחות טובים, חברים פחות טובים, מאהבים פחות טובים, או באופן כללי בני אדם פחות טובים. הרבה פעמים תפיסה זו תוביל למציאות בה אנשים יסרבו להעסיק אנשים נכים במחשבה שהם יהיו עובדים פחות טובים, יסרבו לפתח קשרים חברתיים עם אנשים נכים במחשבה שהם "לא יציבים", או "יהוו טפיל שצריך לטפל בו", ימנעו מלפתח קשרים רומנטיים עם אנשים נכים "כי זה פשוט לא בשבילי". באופן כללי, תוביל תפיסה זו למציאות חברתית בה אנשים נכים, פשוט לא מצליחים, באופן סיסטמתי, לקחת חלק מלא בקהילות הסובבות אותן, וזאת מכיוון שאלה, לא רק שלא נתפסים כחלק אינטגראלי והכרחי מאותן קהילות חיים, אלא לעיתים אף נתפסים כמהווים מכשול בפניהן. כל זאת מוביל, כמו שאחרות ואחרים ציינו בדיונים לפני, למצב בו אנשים פוחדים להזדהות ולהיות מזוהים כנכים, מחשש שאותה סטיגמה ואפליה ידבקו בהם.
מה שלדעתי כל תומכי ותומכות גישת ה-"טרנסיוּת היא לא מחלת נפש, אנחנו נורמאליים", לא מבינות, או אפילו מסרבות להבין, זה שטרנסיות היא מחלת נפש בדיוק באופן שכל מחלת נפש היא כזו:
ישנם אנשים, שקיים פער בינם לבין התפיסות החברתיות של נורמאליות. חלקם בסדר עם הפער הזה, מרגישות שהוא מעצים אותם ותורם לתפיסת האינדיווידואליות שלהם. אחרות מרגישות שהפער הזה פוגם ביכולת שלהם לתפקד בעולם ובחברה הסובבת אותם באופן מלא, ובוחרות (או במקרים רבים, כמו גם במקרים של אנשים טרנסג'נדרים, מופעל עליהם לחץ מהסביבה והדבר נעשה בניגוד לרצונן) לפנות לידע ולטכנולוגיות רפואיות כדי לצמצם את הפער הזה – ידע וטכנולוגיה כמו טיפולים פסיכולוגים ופסיכיאטרים, תרופות, ועוד. המאבק של אנשים עם נכויות נפשיות, בדומה למאבק של אנשים טרנסג'נדריוֹת, הוא כפול – מצד אחד ישנה דרישה שלא לכפות טיפולים רפואיים על אלה שלא מעוניינים או מעוניינות בהם, בטח שלא בשמו של הסדר החברתי, ומצד שני, ישנה דרישה שלא להפעיל על אלה שכן בוחרים להשתמש בהם אלימות בצורה של סטיגמטיזציה חברתית, הדרה ממוקדים חברתיים, פרסום מידע רפואי ללא אישור, ועוד רבים וטובים שכולנו מכירים ומכירות.
הסיבה שכולנו מכירות את זה היא שהמאבקים האלה לא רק שהם דומים, הם זהים והם מתרחשים באותן זירות בדיוק (מן הסתם קיימים הבדלים, באותו האופן שקיים הבדל בין המאבק של אנשים עם קשיים בניידות, למאבק של אנשים שמאובחנים עם דכאון קליני, למשל, אך הבסיס הוא זהה). לא פעם אנחנו קוראים לאיחוד מאבקים של כל הקשת הטרנסית בישראל, על כל גווניה השונים, מתוך תפיסה שלמרות שקיימים הבדלים חשובים בצרכים של כל קבוצה וקבוצה, גדול הדמיון מהשוני. מתוך תפיסה שביחד אנחנו חזקות יותר – ויותר מכך – מתוך תפיסה שכשקבוצה אחת מנסה לחזק את מקומה על חשבון הקבוצות אחרות, באופן אינהרנטי היא גורמת להחלשתן. מאותו ההיגיון ממש אני רוצה שנאחד כוחות עם תנועת המאבק לשחרור אנשים עם מוגבלות, ולא נבדיל את עצמנו מתוכם מתוך תקווה שפעולה כזאת תקנה לנו יותר נקודות בקרב המיינסטרים, ותקל על דרכינו לשווין.
זה גם המקום בו חשוב לי להבהיר: להזדהות עם המאבק לשחרור של אנשים נכים, זה לא אמור שכל טרנס וטרנסית חייבות להזדהות כחולות נפש. זהותו הפרטית של כל אדם היא עניינה שלה, ואין לי שום רצון, או זכות, להתערב בה. להזדהות עם מאבקם של אנשים נכים אומר, מבחינתי, להכיר בדיכוי המשותף להם ולנו כאנשים טרנסג'נדרים. להכיר בעובדה שכשאנחנו דוחים אותם מעלינו בטענות של הפרדה, אנחנו מפעילים הלכה למעשה את אותה הדרה ודיכוי חברתי שהסטיגמה מייצרת. אותה סטיגמה, דרך אגב, שבה אנחנו נלחמים כאשר אנחנו מבקשות מהקהילות ההומו-לסביות להכיר בנו כחלק מהמאבק שלהם לשחרור מיני ומגדרי.
לסיום, אני רוצה להתייחס באופן ספציפי לשרשור הזה –
כאשר XXX כותב על ההשפלה והטרנספוביה שלהיות מזוהה עם ליקוי נפשי, הוא בעצם מסכים לכך שבעצם האבחונים האלה יש משהו משפיל. קטונתי מלהיכנס לשיקוליו האישיים בכל הנוגע למחיקת הסעיף הנפשי רטרו-אקטיבית, שכן, כפי שעולה מהדיון, אין הסכמה בנוגע להשלכותיו של אותו קיטלוג. הבעיה שלי מתחילה בשפה בה הוא בחר להשתמש כדי לתאר את החוויה שלו כאשר נודע לו שהוא מקוטלג כנכה נפשית, ובאופן בו הוא בוחר להבדיל את עצמו, ובמובנים מסוימים אותנו כקהילה, מאחים ואחיות שלנו למאבק, רק כי המחיר החברתי גבוהה מידי. על זאת הביקורת שלי, ועל זה השימוש שלי במילה נכופוב. באשר לזכותו לעשות כך בפועל, אין לי ספק.
אני מבקר טקסטים ושיח חברתי וקהילתי. לא אנשים.
DanVeg אמר:
מהמםת, תודה על הפוסט!
ליטל אמר:
נפלא.
queerolla אמר:
תודה.
עתליה ישראלי-נבו אמר:
תודה רבה, ממש חשוב. וכתוב מצויין ❤
Keshet Ori אמר:
מרתק. חזרתי וקראתי כמה מהפסקאות.
תודה לך.
queerolla אמר:
לא, תודה לך 😀
משתמש אנונימי (לא מזוהה) אמר:
פוסט מקסים ישר כוח
pinkfeminist אמר:
רשומה מבריקה ומורכבת.
תודה על ההפניה אליה.
גם אני החודש סבלתי לראשונה מאפליה על רקע נכופובי, למרות שתמיד הגדרתי את עצמי כבעלת פריבילגיה של שלמות גופנית ונפשית. פעם ראשונה שמישהו גרם לי להרגיש נכה בגלל הפגיעה הנפשית שלי. בסוף היה רק לטובה, אבל אני מזדהה עם ההגדרה שאם החברה יוצרת סטיגמה שהיא בעצם האפליה, גם אם "אובייקטיבית" את לא פגועה נפשית.
סליחה אם התבלגנו לי המחשבות.
-ענבר.
queerolla אמר:
בלבול זה הכי אחותי.
תודה על השיתוף…
פבלו אוטין אמר:
וואו… טקסט מצוין ומורכב. פתחת לי את הראש למחשבות חדשות. תודה!
יוסףה מקיטון אמר:
הי טל(י) 🙂 אחלה הסבר, באמת מורכב ומצוין ואני מסכיםה עם 98% ממה שכתוב. אי-ההסכמה שלי איתך, גם בדיון בטרנס.אי.אל, נובעת, לדעתי, מאי-הסכמה עקרונית בנקודה מאד ספציפית (אני כן חולקת איתך את העמדה הכללית על מאבק משותף) ומאי-הסכמה לאופן שבו דברים מובעים ונאמרים למישהו שהוא כן שותף לדרך, למאבק, לסביבה החברתית שלנו וכו' נתחיל בקטע העקרוני כי זה פשוט יחסית וסליחה שאני לא מציןת את כל המקומות שאני כן מסכיםה איתך, את יודעת שהם הרוב המוחץ.
יש מתח מובנה בין לנסות להפוך סטיגמה שלילית לנון-סטיגמה לבין לנסות שהסטיגמה לא תשפיע עליך כאן ועכשיו. הראשון הוא מאבק ארוך טווח וצודק לגמרי, השני הוא נסיון לחיות ביוםיום עד אז, באופן לא מושלם אך גם לא מגונה בעיני. כיון שאני לא נושא הגדרה עצמית של נכה או טרנסית, אשתמש בהגדרה אותה אני לפעמים כן נושא, כדי להדגים: הומו.
צריך שהומו לא תהיה מילת גנאי. צריך שלא תהיה אפליה, הדרה וסטיגמה על הומואים. לצורך זה אפשר ורצוי לחלק חוברות "איך להפסיק להיות סטרייט ב 7 צעדים קלים" ושאר פעולות מאממות וצודקות ונכונות מאד. עכשיו יש מישהו שנראה קצת נשי וצוחקים עליו שהוא הומו. הוא לא חושב שהומו זה משהו רע, אבל לא נעים לו שצוחקים עליו, מה גם שאם ההורים שלו ישמעו שקוראים לו הומו הם יבהלו ויציקו לו. בעיני, אין שום דבר רע אם הוא אומר "אני לא הומו" למי שלועגים לו, ואף טורח להוכיח את זה בכל מיני דרכים טפשיות שלא פוגעות באף אחתד. הוא יכול להוסיף "ואין שום דבר רע בלהיות הומו" אבל לא חובה בעיני שיוסיף את זה כדי שיהיה לגיטימי. עכשיו נגיד שהוא כן הומו ורוצה להיות בארון? האם נאשים שוב את הארוניסטים בחוסר נכונות לשלם את המחיר החברתי של הסטיגמה ובכך בחיזוקה? הבנט דה ג'ויש פיפול סאפרד אינף? "רק כי המחיר החברתי גבוה מדי" כתבת. נכון שיש פה שיתוף פעולה מסוים עם הסטיגמה אבל בנסיבות שהוא חי בהן זה לגמרי בסדר בעיני שהוא ירצה לא לסבול מהסטיגמה ולא כל אחד חיב לקחת על עצמו את המאבק של לפרק אותה (וגם אפשר לעשות את שניהם יחד!)
כאן אני מגיעה לעיקר: אפשר לעשות את שניהם יחד: גם להיאבק בסטיגמה וגם לברוח מתיוג, אם צריך ואפשר. וכן, לפעמים הם סותרים זה את זה, ובכל זאת אין ברירה אלא לחיות גם עם מאבקים סותרים. ביחוד כשמוסדות "בריאות" ה"נפש" מטילים דיכוי כה איום על מי שנושאת אבחנה של "חולת נפש" וזה עוד בלי להחשיב אפליות ממוסדות אחרים ומהחברה. מותר לרצות לא לחוות את הדיכוי הזה, גם במחיר של לטעון שאת לא זה, ע"פ ההגדרה של המדכא. האם זה מחזק את הסטיגמה? הכי בקטנה. הסטיגמה מתוחזקת בעיקר ע"י המוסדות והחברה שחשוב לה להפריד נורמלים ולא-נורמלים. התרומה של המדוכא-אחינו-למאבק בהתכחשו לאחת ההגדרות היא שולית ביותר.
עכשיו לקטע היותר מושי: הדיון בטרנס אי אל נראה אחרת מהדיון כאן בבלוג, והיתה בו התקפה לא הוגנת בעיני באמצעים שלה על XXX .XXX, כמו הרבה אחרותים שזכו לטיפול המעצבן הזה הוא לא האויב. XXX חבר. גם אם לא פגשתי אותו בחיים שלי. יש לי מראש מידה עצומה של אשראי בשבילו ואם הוא יגיד "אני לא הומו" האשראי הזה לא יגמר. גם אם הוא יגיד "אני לא מזרחי" או כל תוית אחרת שאני חי איתה. כי אני יודעת שכונותיו טובות ושהוא מבין את המורכבות (בודאי אחרי שהיא הוסברה, לדעתי גם לפני כן במקרה הזה). יש דרך שבה מדברים לחברים ומסבירים להם דברים וזה חשוב לקירבה ולתחושת הכיף בקהילה שלנו או בקהילות שלנו, שאני כן מתעקשת לקרוא להן קהילות ולא ברנז'ות. אם אני אצטרך מקום לישון פתאום או כסף או משהו אז XXX ינסה להיות שם כמיטב יכולתו בשבילי. אני מאמיןה בזה, ואני מאמיןה שחשוב להביע את היחס הזה גם – ובמיוחד – כשיש חוסר הסכמה.
וברוח זאת, אני מחכה להיפגש איתך היום בקק"ק 🙂 ואוהב ת אותך מאד.
queerolla אמר:
אין לי ספק לגבי העול שהזדהות עם סטיגמות מסויימות מביאה איתה, בטח אם זו סטיגמה קשה כמו מחלת נפש. לכן אין לי שום ביקורת כלפי XXX על זה שהוא בחר להאבק כדי להסיר אותה, ובטח לא על זה שהוא בחר לשתף בכך את הקהילה הטרנסית, ובכך לאפשר ליותר א/נשים להיות מסוגלות לבצע את הבחירה הזו, שכמו שכתבת בעצמך, יש לה השלכות אדירות על חיי היומיום של אדם וחווה.
הבעיה שלי מתחילה במילים ובאופן בו בחר XXX לתאר את החוויה האישית והרגשית שלו בקשר להיותו מזוהה עם "מחלת נפש". ואם להשתמש באנלוגיה שלך – אין לי שום בעיה עם זה שסטרייט נשי לא ירצה שיזהו אותו כהומו, ואפילו שימחה על כך. השאלה מהי הרטוריקה שבה הוא משתמש כשהוא עושה את ההפרדה הזאת – אם הוא אומר "הומואים אלה אנשים שמתאבדים בגיל 40, ואני מתכנן לחיות עד גיל 89", או "אני כזה הכי סבבה עם זה שאני נשי, פשוט בולבול לא כ"כ עושה לי את זה". ולדעתי XXX, לפחות בחלקים מהפוסט שלו עשה את הראשון. ועל כך הביקורת שלי. לא על עצם זה שהוא רצה להפריד את עצמו מההשלכות ההרסניות של הסטיגמה (הייתי מצטטת, אבל הוא ביקש להשאיר את התוכן חסוי).
לגבי ההתקפה – אני מצטערת, אבל אני לא קונה את זה. איזו התקפה הייתה? מישהו קרא לו להתאבד? או לעזוב את הקהילה? הוא בסך הכל קיבל ביקורת על טקסט נכופובי שהוא כתב, על ידי זה שקראו לו – אוי לא! – נכופוב. זה לא הופך אותו לגוש של חרא, זה הופך אותו לבן-אדם שהפעיל דיכוי, ושיש לו אפשרות להכיר בפעולה הזאת, לקחת עליה אחריות, ולהפסיק. בדיוק כמו במקרה של אנשים שזוכים לתארים כמו "גזען", "סקסיסט" או "טרנספוב".
יוסףה מקיטון אמר:
אגב, איקון מאמם. מאד. גימפ?
queerolla אמר:
כה…
Maya Oshrri אמר:
הממ.
עודני מרגישה נורמלית, ועל גבול העצבנית-לייט מהפוסט הזה. אני לא חולה ולא מופרעת נפשית. יש לי אישיוז כמו לכל אדם, ובהתחשב בסגנון חיי – יכולתי להיות הרבה יותר דפוקה, עם היד על הלב. ובכל זאת, אני לא. עם כל העצבים הרופפים, חוסר הסבלנות, הפה הג'ורה והניתוק הרגשי, עודני דמות מופת לבריאות הנפש, ואף אחד לא יניא אותי ממחשבותיי. אם אתם חשים חולים מכל סיבה שהיא – שיבושם, ורפואה שלמה. האמן לי, אחרי שצפיתי ב"הפגנת נציגי הקהילה הטרנסג'נדרית", כפי שאמר גיא פינס בזלזול, על מיצג הבושה בהקרנת הסרט "שקרים בארון", אני בהחלט יכולה להבין את תחושותיכם האוהדות למחלות הנפש. אך הצורך הזה לקבץ קהילה שלמה תחת אותה המטרייה הפסיכופתולוגית – גם אם ברמיזות מתנשאות קלות על מה ש"אנחנו" (תומכות גישת הנורמליות) "לא מבינות" – הוא בדיוק האטיטוד שמרחיק מכם טרנסקסואליות, בדגש על טרנסקסואליות, ולא טרנסג'נדרקווירז. וזו אחת מהסיבות שהן לנצח תתקבצנה סביב מור ויטל, ואינן פעילות בקהילה הזו.
להזדהות או לתמוך במאבק כזה או אחר, להזדהות עם דיכוי של קבוצה נוספת כי זה אנושי ואף עשוי לקדם את מטרות העל שלנו כטרנסקסואליות – זה הכי אחלה בעולם. אך לא בזמן שאומרים עלינו שאנחנו "לא מבינות" למה אנו למעשה סובלות ממחלת נפש שנקראת טרנסקסואליות.
אז אני אבהיר לכם בפעם האחרונה, בכל מדיה אפשרית, בטרם ארפה מהנושא:
טרנסקסואליות אינה מחלת נפש.
סגנון חיים טרנסקסואלי, שעשוי לכלול את האלמנטים המגוונים של האיום והנורא – הדחייה, הסמים, הזנות, הקושי, הניצול, הבידול, הבדידות, האפליות – בהחלט יכולים להוציא כל אדם מדעתו, לשרוט את נפשו ותודעתו עד לבלתי הכר, ועד לפסיכופתולוגיה. אך טרנסקסואליות איננה מחלה בפני עצמה.
המחלה היחידה נקראת טרנספוביה.
ולתשומת ליבך –
כשאתה כותב "כאשר XXX כותב על…" – אתה לא מבקר טקסט, אלא את האדם שכתב אותו, ובהחלט הייתי ממליצה לרכוש את האינטגריטי והתעוזה לומר "אני מבקר אנשים!", במקום להתחבא מאחורי סלוגן שקרי ומפייס לכאורה.
מי שהבדיל עצמו מהמאבק לא היה הכותב שסירב להודות לביטוח לאומי על קטלוגו כחולה נפש, אלא ה"קהילה" שהתרעמה על סירובו החצוף וכפוי הטובה להכיר תודה על קטלוגו כחולה נפש והחלה לכנותו "נכופוב" ולהאשים אותו בנזק הפוטנציאלי שגרם לבאים אחריו.
אין לי צורך בתגובה, זהו חומר למחשבה ולא להתנצחות. לורד נואוז שיש לי שלוש עבודות הגשה.
היו שלום.
queerolla אמר:
היי מאיה,
כמו שכבר כתבתי בטקסט עצמו, אני בשום צורה לא מכריחה אותך להזדהות כחולת נפש. אם את מרגישה בריאה, ואם את מרגישה שטרנסקסואליות לא מכבידה עליך באופן הזה, אני יכול רק להיות שמחה בשבילך ולקוות שתמשיכי להפיץ את הטוב הזה הלאה. למען האמת, גם בחוויה האישית שלי, לא רק שהטרנסיות של נתפשת בעייני כחולשה, אלא היא אחד הדברים המרכזיים שעוזרים לי להתמודד עם כל השיט שהיה נמצא שם לפני – אז ככה שאני והיא ביחסים די טובים…
מה שאני כן מנסה להגיד בטקסט הזה, זה ש*אם* את מקבלת את העובדה שקיימות נכויות בעולם, נפשיות ופיזיות, אז את חייבת, לדעתי כמובן, לפחות להבין את המשותף להן ולזהות הטרנסג'נדרית – למשל, את המרכזיות של תלות בתרופות ושירותים רפואיים באופן מתמשך – כמו למשל חולי סוכרת, או נכות בכסאות גלגלים, או חולי דכאון כרוני.
אף בן אדם שסובל מנכות נפשית כלשהי, לא רוצה שהסתובבו בעולם ויחשבו שרק בגלל שהוא סובל ממאניה דיפרסיה, או מסכיזופרניה או מהפרעה דו-קוטבית, אז גוש של סבל בלתי מתפקד. לרוב, רובם רוצים שיכירו בזה שלמרות שיש אספקט בזהות שלהם שמצריך אותם בתלות תמידית במערכת הרפואית, הם אנשים שלמים, מסוגלים לאושר, שרוצים לקחת חלק מלא בחברה הסובבת אותם, בלי להצטרך באופן תמידי להוכיח שהסטיגמות שקיימות לגביהם לא נכונות. תהרגי אותי, אני לא מבינה מה ההבדל בינם, לבנינו כטרנסיות.
ה-"אנחנו לא חולות נפש", זה "אנחנו נורמאליות, אנחנו לא כמוהם", ואני לא מבין מה ההבדל בין האמירה הזאת, לבין האמירה של חלק מההומואים שהם "לא מתלבשים מוזר ולא עובדים בזנות, אנחנו בעלי משפחות".
אז אם לא בא לך להסתובב עם התגית של חולת נפש וזה לא עושה לך את זה, יש מלא סיבות טובות ללמה לא לעשות את זה וזה זכותך המלאה. פשוט חשוב להבין בעיני את המשותף בין הקבוצות האלה כסובלות מדיכוי, כדי שנפסיק לחרבן על אחרים בדרכינו לקבלה חברתית. זו כל הנקודה שלי.
לגבי XXX,
אני לא מכירה אותו, הוא שם באינטרנט, ושינהל את החיים הפרטיים שלו איך שמתחשק לו, באמת שלא איכפת לי. אבל שהוא מקדם שיח קהלתי מסויים, אני אבקר אותו על תפיסות ובורות שהמילים שלו מקדמות בתוך הקהילה. יחד עם זאת, אני לגמרי מכיר בעובדה, שיכול להיות מחוץ לאינטרנט, הוא כולו שפן מתוק בצבע ורוד שרק רוצה לחבק את כולם ולהפיץ אהבה. אם מבחינתך זה לבקר *אותו*, אז אין לי שום בעיה להיות מאושם בביקורת.
פינגבק: חשיפה לדרום « האחות הגדולה
mikly אמר:
נזכרתי בפוסט הזה השבוע. אני קוראת ספר מהמם על מוגבלות שנקרא "rethinking normalcy" ובמהלך הקריאה, כל כך הרבה פעמים חשבתי לעצמי- אוי, זה ממש כמו טרנסיות! למשל, חוויות של מבטים ננעצים, או להתאפק כי השירותים לא נגישים, או המון דוגמאות אחרות.
תיאוריה של מוגבלות ממש מהממת ועושה סדר כשמקבילות אותה לטרנסג'נדריות (וכן, אצלם לך חלקים נבחרים מהספר. מבטיחה)
גלי אמר:
שוב בוחרת להגיב לך.שוב בלשאול אותך מספר שאלות-
האם טרנסיות מגבילה את חופש התנועה ואת היכולות הקוגניטיביות?
האם טרנסיות אינה מאפשרת לאדם להגשים את מאווים ולקחת חלק פעיל בעצמאות קישוריו הבנית חברה?
ההבדל הוא מהותי ,(לא שאני חושבת שעל לנו לחבור לעוד מאבקים זה חשוב וראוי לנאבק למען זכויות בחברה) בהאחדה המסוימת שעשית ישנה מורכבות:
הטרנסיות (וכל מיני זהויות מיניות ומגדריות שלא תואמות לנורמה) מודרות מהחברה מכיוון שהם מאיימות על הסדר הקיים, טרנסיות לסוגיהם לא משולבות בשוק העבודה הנורמטיבי מכיוון שהם מאיימות על הסטרייט הבורגני על מבנה המשפחה המסורתי ועל התפקידים המגדריים השמרנים. כי הם מעלות שאלה אולי לא הכל חייב להראות ככה? אולי גברי/נשי זה לא רק א ב ג?וכו וכו.. אין נימוק מציאותי שיכול למנוע מבחינה פיזית ונפשית מטרנס או סיסגנדר את היכולת לאייש כל משרה באשר היא, ועל כך המאבק כי האפליה לא מבוססת על היכולות שלנו היא מבוססת על פחד שמרני. אין שום סיבה שלא תהיי מורה או כבאית אי מהנדסת חשמל, חוץ מאפליה ומידור שאינם קשורים כהוא זה ליכולתייך הפיזיות החברתיות והנפשיות.
ואם נתייחס לטענתך בקשר לנורמה, עפ דוח קינסי אין דבר כזה נורמה בהעדפה מין וזהות מגדרית מדובר בספקטרום שכולנו חורגים בו כל הזמן…כדי שתדעי איי דבר כזה נורמלי יש דבר כזה כנה ולא כנה
Ruth Ruthless אמר:
היי תודה על פוסט נהדר ותומכת בכל מילה. מה שאותי מעניין לדעת זה מה ההשלכות של סעיף נפשי בביטוח לאומי. האם מעסיקים יכולים לדעת על זה? האם זה יכול להקשות עלי להשיג עבודה עוד יותר? איפה יש מקום שבו מפורטות ההשלכות? אני לא מוצאת.
queerolla אמר:
אין רשימה מפורטת כי זה משתנה ממקום למקום. אם זה היה מוחלט התיוג והביוש לא היה עובד.
בעיקרון, אבל, חל על זה חיסיון רפואי.
Meny אמר:
בדקתי, ומסתבר שבמדריכים הפסיכיאטריים השונים ובאוניברסיטאות, מחלה נפשית מוגדרת כ"מה שאנשים חושבים שצריך להיות הפרעה נפשית". אי לכך, דעתך ממש חשובה ומכריעה בנושא הזה.
אוי, רגע, התבלבלתי. מסתבר שאלה מדעים שנסמכים על מחקר ודיון מדעי, לא על דעות בבלוגים. אני ממש מתנצל, מסתבר שלאף אחד לא אכפת מה דעתך, או מה דעתם של אולטרא ליברלים. לא אתה ולא הם קובעים כלום בנושא. זה ממש לא בסדר, אבל ככה זה.
כנראה שאתה יכול לקחת את דעתך ולהניח אותה עמוק עמוק איפה שהשמש לא זורחת, עד כמה שאכפת לפסיכולוגים ופסיכיאטרים. באמת, סליחה ממעמקי ליבי
Meny אמר:
סליחה, עוד תוספת. הdsm הוא המדריך האמריקאי, לא המדריך לעולם המערבי. קיים גם הicd של ארגון הבריאות העולמי, שהרבה יותר בשימוש בחלק מהמערב, ספציפית בישראל הוא השימושי יותר.
ושוב, ממש מתנצל, אבל הגדרת מחלת הנפש מבוססת על סבל למטופל או לסביבתו או הפרעה קשה בתפקוד. היא לא מבוססת על תפיסות חברתיות. אני באמת מתנצל שאת טועה בהכל, זה לא אשמתך